![]() |
|
Home | Keep up with the news | The Photo FX tour | Photo FX |
|
|
|
#1 |
|
Junior Member
|
Under aspect ratio kan jeg vælge imellem:
4:3 standard 1:1 square 3:2 16:9 2:1 Kan jeg læse et sted hvad de betegnelser dækker over. Er det bare højde-bredde forholdet eller hvad ? Bruger jeg typisk 4:3 ? Mange hilsener Berit |
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIG, Project Manager
|
Hej Berit,
Du har helt ret i at det er højde-bredde forholdet. Ratio er en udregning mellem to numre, der deles op med et semikolon ( : ). Udfra de to numre beregnes billed-forholdet ved at dividere tallene. 4:3 er den der typisk bliver brugt til at udregne billed-forhold, da de fleste digitale kameraer bruger denne indstilling som standard. Det betyder ikke noget at skifte imellem de forskellige Ratio, udregningen vil blot blive en anden når du indtaster en værdi i bredde (width) feltet. Herfra vil billedet blive skaleret udfra de værdier der er beregnet, så billedet ikke overskrider billed-forholdet. Det har tilgengæld betydning hvis du skalere billedet med Stretch to canvas funtionen markeret, da billedet vil blive skaleret uden at beregne billed-forholdet, og dermed bruge de nøjagtige værdier der står i bredde (width) og højde (height) felterne. Hvis billedet i har de korrekte forhold inden udregning foretages, vil det ende med at billedet vil udvidet eller forsnævret. Jeg vil også lige nævne at Ratio bliver også brugt til at vise billedet på dit TV, hvor mange TV idag kan skifte imellem 4:3 (box) og 16:9 (wide screen). Jeg håber denne forklaring kunne bruges.
Project manager Visualizer Image Group "Don't judge yourself on how far you have come, It's better to get somewhere than nowhere" Last edited by Darren : 05-22-2007 at 10:18 AM. |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | Search this Thread |
| Display Modes | |
|
|